Geplaatst op
Wanneer je een leasebedrijf hebt is het belangrijk dit zo goed mogelijk te beschermen op alle manieren die tot je beschikking staan. Gelukkig voorziet de wet in allerlei mogelijkheden om dit te realiseren. We nemen dit met je door in deze blog, hierbij besteden we met name aandacht aan merknaam registratie en het idee van een patent. Wil je meer weten over deze zaken, laat je dan informeren door een jurist.
Merknaam registreren
Een van de eerste dingen die je moet doen wanneer je een product of dienst op de markt brengt, is je merknaam registreren. De merknaam van je product of dienst is zeer belangrijk want op deze manier zet jezelf in de markt als bedrijf zijnde, waarbij je jezelf duidelijk met je product kan onderscheiden van alle andere producten. Het kan zo zijn dat je bedrijfsnaam en je merk hetzelfde zijn, maar ze kunnen ook verschillen. Kijk maar naar de Coca-Cola Company, die rekenen Sprite tot hun merken. Op deze manier pakken ze een groter deel van dezelfde markt. Niet iedereen houdt van cola, daarom hebben ze ook Sprite. De tegenhanger van Sprite is 7up, dit merk wordt gevoerd door Dr Pepper Snapple Group in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld wordt het merk gevoerd door PepsiCo. En, zoals we allemaal weten, is Pepsi de concurrent van Coca-Cola (we noemen ze nu even bij hun alledaagse namen). Doordat Coca-Cola, Sprite als merk geregistreerd heeft, mag Pepsi deze merknaam niet gebruiken. Ze hebben dus een andere verzonnen, namelijk 7up.
Wat voor Coca-Cola en Pepsi geldt is ook waar voor leasebedrijven, wanneer ze iets ontwikkelen, hier ontwikkelingskosten voor betalen en daarna op de markt zetten onder een bepaalde merknaam, dan willen ze die naam registreren, zo kan de concurrent er niet mee aan de haal gaan.
Intellectueel eigendomsrecht in de auto-industrie
Wanneer we kijken naar de auto-industrie, dan is het duidelijk dat er veel innovatie plaatsvindt. Elk jaar zien we wel weer nieuwe technische ontwikkelingen. Al deze ontwikkelingen realiseren kost de specifieke autobedrijven veel geld. Dit willen ze natuurlijk niet zomaar doen, ze willen dan ook zelf kunnen profiteren. Autofabrikanten laten technische kennis vastleggen in patenten, dit is mogelijk wanneer de uitvinding daadwerkelijk innovatief is. Zo kunnen ze aantonen dat het hun idee was en dat concurrenten er niet zomaar zonder te betalen gebruik van mogen maken in een eigen auto’s. Een patent verschilt van een merknaam registratie. Er is een groot verschil aan te geven als het gaat om de termijn van de geldigheid van de twee registraties. Een patent is 20 jaar geldig, terwijl een merknaam registratie 10 jaar geldig is. Je kunt voor een technisch product een patent aanvragen (voor de technische kennis) en een merknaam registratie voor de naam. Daarnaast zijn er aparte registraties aan te vragen voor een logo, ontwerp van een flesje, website design of een bijvoorbeeld een boek (even wat breder bekeken, buiten de auto-industrie). Dit valt allemaal onder intellectueel eigendomsrecht. Opties te over dus!