Geplaatst op
In de auto-industrie worden veel innovaties gedaan. Om de zoveel jaar komen er weer allerlei technische uitvindingen op de markt die het autorijden aangename en moderner maken. Natuurlijk maken de autobedrijven kosten om al deze technische zaken te ontwikkelen. Dan is het heel erg belangrijk dat ze die kosten eruit weten te halen. Een van de manieren is patenten verkopen. Een patent is onderdeel van het intellectueel eigendomsrecht, met name het vastleggen hiervan. Ook een merknaam registreren is onderdeel van de bescherming van intellectueel eigendomsrecht. We nemen in deze blog met je door wat een merknaam registratie en een patent inhouden en hoe ze van elkaar verschillen. Lees snel verder om te ontdekken wat het allemaal inhoudt. Wanneer klaar bent met het lezen deze blog, dan hebben we er nog er een aantal voor je. Hartstikke interessant. We blijven informeren!
Wat is een merknaam registratie?
Bij een merknaam registratie gaat het erom dat de naam van je merk vastgelegd wordt. Er komt een document waarin staat dat het merk van jou is. Jij hebt het bedacht en ontwikkeld. De bedoeling is dat jij alle ontwikkelingskosten terug kan verdienen en dat jij ook de enige bent die het merk kan voeren. Een concurrent mag de merknaam niet gebruiken als jij hem geregistreerd hebt. Zo’n registratie is geldig in Nederland, de Benelux, Europa of heel de wereld. Dit laatste hangt af van het grondgebied waar je de merknaam voor geregistreerd hebt. Dit kun je allemaal aangeven tijdens de registratie. Er komt een beoordeling of jouw merknaam uniek genoeg is, wanneer dit het geval is kun je hem registreren als jouw eigendom. Op deze manier is het mogelijk om tegen te gaan dat concurrenten jouw merknaam voeren in de landen waarin jij de naam geregistreerd hebt.
Wat is een patent en hoe verschilt het van een merknaam registratie?
Wanneer we kijken naar een patent, dan is dit een beschrijving van bijvoorbeeld technische kennis, die bedrijven kunnen gebruiken om onderdelen of geheel werkende technische producten te kunnen vervaardigen. Bijvoorbeeld wanneer Philips een cd-speler bedenkt, dan kan Sony niet zomaar de technische kennis van Phillips gebruiken om dit ook te doen. Ze zullen dan zelf onderzoek moeten doen hoe bepaalde zaken gedaan kunnen worden. Het kan zijn dat er dus op een gegeven moment een brief van Philips op de mat valt bij Sony wanneer ze ideeën van Philips gekopieerd hebben, zonder hiervoor met hen contact op te nemen. Via patenten is aardig wat geld te verdienen, daarom is het altijd verstandig om een patent aan te vragen als je een uniek stuk techniek ontwikkeld hebt.
Het verschil tussen een patent en een merknaam registratie is, dat het bij het ene gaat om registratie van de merknaam van de cd-speler, terwijl het bij een patent juist gaat om de technische informatie. Dit zijn slechts twee mogelijkheden binnen het intellectuele eigendomsrecht om een registratie te doen van intellectueel eigendom.
Wat ook nog mogelijk is, is bijvoorbeeld een logo of een ontwerp vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan het logo en ontwerp van de flesjes van Coca-Cola. Dit zijn allemaal zaken die bedacht zijn door het bedrijf, daarom hebben ze het allemaal geregistreerd, zodat concurrenten het niet na mogen maken.
De productie van nep spullen gebeurt natuurlijk wel, bijvoorbeeld afkomstig uit China. Bedrijven lopen op deze manier veel economische schade en wanneer producten die nep zijn, verward worden met producten die echt zijn, dan kan de consument gaan denken dat de originele producten van slechte kwaliteit zijn, omdat de nep producten vaak slecht zijn en het niet altijd duidelijk is dat het om nep gaat. We noemen dit dan ook wel reputatieschade van de oorspronkelijke producent.